לשעבר: ר' נחמן מברסלב - העצה השבועית.
ליצירת קשר: nfreeman478@gmail.com

יולי 05, 2011

העצה השבועית #102 יראה ועבודה

אור לד' תמוז ה'תשע"א
עיקר שלמות היראה זוכין על-ידי הצדיק האמת, שיכול לעורר בני העולם משנתם על-ידי ספורי מעשיות של בחינת שנים קדמוניות, שעל-ידי-זה הוא פוקד עקרות, ועל-ידי-זה נמשך יראה גדולה, ועל-ידי-זה זוכין לכל הנ"ל.
יראה ועבודה, יב

סיפורי מעשיות - פתיחה / הרב ישראל יצחק בזאנסון

העולם אומרים שסיפורי מעשיות מסוגל לשינה,
ואני אמרתי שעל ידי סיפורי מעשיות מעוררין בני אדם משנתם.
(חיי מוהר"ן, כה)

סיפורי מעשיות אינם משלים. הם גם לא סיפורים בדויים שממציאים כדי לצמצם שכל עליון לשכל תחתון (שבדרך אגב, רבי נחמן עצמו המציא גם הוא כארבעים כאלה, אך שאינם נכללים בסדרת שלוש עשרה מעשיותיו בספרו הנ"ל). לכן, אין לחפש בהם נמשל. הם מעשיות אמיתיות לחלוטין, עמוקים מיני ים. הסיפורים מתרחשים ממש ובזמן אמת כי הם נצחיים ונמצאים ברובד אחר מהרובד המוכר לנו על ידי הניסיון המוחשי שלנו. לכן גם לא שייך לחפש בהם הבנה, אלא ניתן לזכות לקבל הארה מהתוכן העשיר והעמוק שלהם - זו תהיה משכורתו של המחפש האמיתי, כי הארה כזאת פירושה מנת אנרגיה רוחנית אדירה.

כעין חשיבה זו ניתן לעיין בפיזיקת הקוונטים שנקראת תורת האפשרויות המפנה לעבר מה שמתרחש במקביל למציאות הנוכחית. היוצא משם, שהעולם המערבי מגלה היום כמה שהטעו אותו על ידי המדע הרשמי והמדומה, ובעיקר על ידי חשיבת הפילוסוף דקארט ועל ידי כללי פיזיקת ניוטון שהשפיעו את המנטאליות הרציונאלית הסולדת בכל הקוסם והפלא, ומכירה רק את המרובע והמדעי כביכול.
 
היום מגלים כמה השיטה הזאת מגוחכת, עד כדי כך שכבר לא מלמדים ניוטון באוניברסיטאות רציניות בארה"ב. משאירים אותו לכיתות קטנות וגם ליוצרי אופניים ועגלות כי לכך שוות התיאוריות שלו. הגיע הזמן להשתחרר מהתרבות הרציונאלית החונקת הזאת שמרוב גאותה איננה נותנת צ'אנס לאינטואיציה, אילו היתה האינטואיציה משוחררת קצת, היו מבינים למה רבי נחמן סיפר את החזיונות שלו בשפה זו ולא בשפה אחרת, משום שכל אופציה אחרת היתה רק הורסת את המכוון ולא נותנת לטראנסצנדנטאלי לעבור ולחדור עד עמקי הלב, לב כזה שמשאיר לו לפחות פתח כחודו של מחט.
 
המכוון בסיפורי מעשיות הוא לעורר צמיחה רוחנית בפנימיות הנפש שלנו הנקראת יקיצה, או בשפה המסורתית התעוררות השינה, כדי שהצד ההרסני שנמצא בתוכנו ונקרא שינה או שכחה, ההורס כל דבר יפה, ומפיל אופל על המואר, לא יוכל להגיב. בוודאי הוא לא מבין את השפה הזאת כמו שהוא אוהב את ההיגיון, מאחר ועל ההיגיון בנויות כל הסברות שלו לייאוש ולעזיבת השאיפות (האם זה בכלל הגיוני להיות יהודי?). הרי שלא מדובר בשפה רגילה, אלא בשפה של קוד סודי שנמען לפנימיות הנפש ולא מיועד לשכל הרציונאלי כלל וכלל. אדרבה, הקוד הזה בנוי על מנת לעקוף אותו ולהימנע כמה שאפשר מכל מגע איתו!
 
לפני כ-17 שנה הייתי בטיפול עקב מצב נפשי לא פשוט, והמטפל הציע לי שיטה אוונגרדית שהמציאה קליניקה פסיכיאטרית מבלגיה, שלפיה המטופל שוכב בעיניים עצומות ומכניס אוזניות כדי להקשיב לטייפ. בטייפ הזה קול של אשה וקול של גבר נשמעים בבת אחת כשכל אחד מהם מספר סיפור אחר שונה מחברו. מטבע הדברים בהתחלה מנסים להקשיב לשניהם יחד כי הם מאד מעניינים, אך לאחר כמה דקות נאלצים לבחור בסיפור אחד על פני חברו כי פשוט אי אפשר לרקוד בשתי חתונות. אולם גם אז מתבלבלים כי ההוא או ההיא מגביהה את קולה, ואז קופצים מאחד לשני כמו פינג-פונג עד שכבר מתעייפים ושוקעים אט-אט בחצי תרדמה שזו היתה המטרה של כל הבלבול הזה, כך שהפציינט יוריד את מערכת ההגנה שלו, וכך שיקלוט את המסר שהפסיכיאטר מעוניין להעביר לו ללא סינון ואז אומרים לו באמת את מה שרוצים שישמע (בסוף אישתי גנבה ממני את הקלטות כי היא לא היתה בטוחה בכנותם של היוזמים הללו, ולמפרע אני מצדיק אותה ומודה לה). אני חושב שרבי נחמן פועל בצורה דומה, אך שהתנאי להכנס לטיפול אצלו הוא להיות מודע לאמיתות המצב הנפשי שלנו בלי בריחה, בלי פחד ובלי ייאוש. או אז נפתח משהו בלב שנותן לקרני הנחמה שלו לחדור ולעבור את כל שכבות האגו, האנטי והייאוש - כך שנוכל לטעום מעט מהאור הגנוז. (מתוך חוברת 'מעשה משבעה קבצנים' של הוצאת הבעטלר האחרון)

להורדה: סיפורי מעשיות משנים קדמוניות של ר' נחמן מברסלב - הוקרא ע"י צאצא רבינו ז"ל
½7 שעות של mp3. בשילוב נעימות ברקע. מומלץ מאד!

לקריאה: סיפורי מעשיות - עם רמזים (באדיבות מכון אבן שתי"ה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה